Kas ir performances mārketings un kāpēc ikvienam, kurš strādā ar mārketingu, vajadzētu vismaz zināt, kas tas ir? Kamēr šī pieeja nederēs pilnīgi visos gadījumos, lielākajai daļai organizāciju vajadzētu būt lietas kursā par šo pieeju digitālajam mārketingam. Sākotnēji tas var šķist dārgi, bet tam pretī ir liekami izmērāmi rezultāti un (lielākajā daļā gadījumu) labāki atdeves rādītāji ilgtermiņā.
Konkrētu mērķu uzstādīšana, kas ļauj mērīt tiešo mārketinga atdevi
Šis ir performances mārketing stūrakmens, ko viegli salīdzināt ar tradicionālo mediju pirkšanu, kurā cenšās maksimizēt tādus mērķus kā sasniegto lietotāju skaits, impresijas un lietotāju pavadīto laiku pie reklāmas materiāliem. 20 gadus atpakaļ dodoties uz mediju aģentūru nozīmēja iegūt sasniegtos lietotājus un impresijas. Mūsdienās, lai gan vēljoprojām sasniegtie lietotāji un impresijas ir svarīgi, performances mārketinga pieeja fokusējas tikai uz vienu – konversijām (tās var būt izdarītie pirkumi, kontaktformu aizpildīšanas un pieteikumi, veiktas reģistrācijas utt.)
Skaidrs mērķis – lietotāja veikta darbība mājaslapā (parasti), kurai ir naudā izmērāma vērtība. Tādam ir jābūt vismaz vienam – nav pat svarīgi vai ikdienā ņematies ar performances mārketingu
Visaptveroša analītikas sakārtošana mārketinga vajadzībām
Bez kārtīgas analītikas sakārtošanas nebūs iespējams precīzi mērīt šos uzstādītos un skaidros mērķus. Lielākajai daļai uzņēmumu analītika ir uzstādīta tikai tik tālu, ka mājaslapā ir ievietots Google Analytics kods, bet ar to nepietiks. Performances mārketinga speciālists “iemācīs” Google Analytics platformai uzskaitīt mērķus un izdalīt tos izpildījušos lietotājus, “redzēt” veiktos pirkumus un pat piefiksēt to vērtības.
Pēc tam nāk klāt Facebook pixel uzstādīšana, Google AdWords auditoriju sakārtošana, Yandex Metrica uzlikšana mājaslapas “siltuma karšu” sagatavošanai, LinkedIn Insight tag pievienošana un citas lietas, kas var būt noderīgas dažādu mārketinga kanālu izmantošanā. Visi šie rīki tiek izmantoti performances mārketinga speciālista ikdienā, lai uzlabotu kampaņu efektivitāti katrā kanālā un salīdzināt tos vienu pret otru.
Tepat šajā blogā ir, mūsuprāt, kvalitatīvs analītikas rīku apkopojums to-do listes formātā.
Reāllaika kampaņu optimizācija pret KPI un CPAs, lai palielinātu kampaņu atdevi
Šis ir galvenais iemesls, kāpēc performance pieeja ir dārgāka nekā vienkārša kampaņas ielikšana Facebook uz divām nedēļām.
Tradicionālā pieeja mediju pirkšanā nozīmē, ka tiek izvēlēti reklāmas laukumi un sagatavoti radošie materiāli uz noteikta laika kampaņu, pēc kuras beigām izvērtē rezltātus.
Performances pieeja nozīmē, ka kampaņa tiek optimizēta (mainīti izvietojumi, budžeti, pat reklāmas materiāli) visā kampaņas periodā, sākot jau no pirmās dienas. Piemēram, no kampaņas gala atskaite uzzināt, ka viens radošais materiāls kampaņas laikā ir devis lielāku atdevi nekā kāds cits, ir ļoti noderīgi. Bet zinkas ir vēl noderīgāk? Veikt izmaiņas mārketinga plānā (balstoties uz šādiem datiem) jau kampaņas otrajā dienā, nevis sagaidot divu nedēļu kampaņas beigas.
Viena lieta ir reklāmu radošie materiāli, bet vēl viens piemērs – kampaņas budžets ir 50 pret 50 sadalīts starp Facebook reklāmām un Google reklāmām, bet, kā tas reizēm notiek, var izrādīties, ka uz katru iztērētu eiro Facebook ir uz pusi neefektīvāks nekā Google. Vai šādā situācijā būtu kāds, kurš negribētu to uzzināt un attiecīgi rīkoties pirms tūkstošiem eiro tiek iztērēts Facebook? Ar performances pieeju budžeti tiek pārvietoti visu laiku, lai sasniegtu labākos iespējamos rezultātus.
Tas arī ir iemesls, kāpēc performances mārketings “uz papīra” izmaksā dārgāk — performances kampaņu plānošana un izpilde prasa daudz vairāk darba nekā klasiskais mediju pirkšanas process. Diezgan lielu daļu no tā mēs spējam automatizēt, bet to pagaidām nav iespējams izdarīt par 100%.
Labā ziņa ir tāda, ka absolūti lielākajā daļā gadījumu šīs performances mārketinga izmaksas (kuras tiešām ir augstākas salīdzinot ar tradicionālo mediju pirkšanu) nosedz ieguvumi no kampaņu efektivitātes.
Performances mārketings (kā jau nosaukums saka priekšā) ir mārketinga pieeja, kas balstās un dzīvo ciešā saskaņā ar reāliem un izmērāmiem rezultātiem.
Paldies, ka izlasīji! Ja Tev šis šķita noderīgi, mēs priecāsimies, ja pateiksies padaloties ar šo rakstu tālāk. Mēģinam tās zinības nes pasalē, zinies.