Ja man nokristu eiro par katru reizi, kad ieraugu draņķīgu sociālo mediju ierakstu no kādas Facebook lapas, man nebūtu nekādas intereses par šī bloga ieraksta rakstīšanu, bet tā kā man par to neviens nemaksā, nākamā labākā lieta, ko es varu darīt – mēģināt dot savu artavu, lai pagrieztu kuģi pareizajā virzienā.
Kāpēc tik daudziem ar šo iet tik grūti?
Jo daudziem nav ne jausmas, no kurienes sākt. Pietiek tikai pamēģināt pajautāt Google meklētājam par labāko sociālo mediju praksi – “iegūsti vairāk like”, “saņem vairāk iesaistes”, “mēri iesaistes līmeni”, “publicē pareizajos diennakts laikos” utt.
Pirmais google rezultāts Facebook satura idejām satur šo:
- Stāsti stāstus. Cilvēki atcerās stāstus!
- Publicē pareizajos diennakts laikos (balstoties uz Facebook insights)
- Nepublicē “karstākajos” diennakts laikos
- Runā par aktuāliem tematiem
- Publicē sava biznesa “aizkadrus”
- Publicē selfijus
- Dalies ar dažādām pārdomām
- Publicē virālus attēlus
Skatoties uz šo visu, iestājas tāds “WTF šis viss ir?”. Kāda no šī visa ir jēga? Kā tas palīdz pārdot manu produktu?
Tas, kas ir zem mēmēm, virāliem foto un ikdienas muļķībām, ir spraugu aizpildīšanas saturs labākajā gadījumā. Tās var būt tās mazās lietas, kas tiek publicētas pauzēs starp pamata saturu, nevis būt ikdienas komunikācijas stūrakmenis.
Lielie un ļoti lielie uzņēmumi var atļauties nedarīt gandrīz neko nopietnu Facebook, jo viņu komunikācijas stūrakmenis tiek ielikts tradicionālajos medijos – viņu kampaņas (un lielākā budžetu daļa) notiek ar TV, preses, žurnālu, radio, vides reklāmu un dažādu online kanālu starpniecību. Šo kompāniju Facebook aktivitātes ir praktiski naga melnums no viņu komunikācijas.
Kā satura plānā ielikt mārketingu
Ja mēs paejam soli atpakaļ un paņemam dažas mācību stundas no tradicionālajiem medijiem un lielām kompānijām un to kampaņām, mēs varam sadalīt dažādas kampaņas pēc to uzdevumiem un mērķiem.
Dažādi kampaņu veidi (šie pat nav visi):
- Kategorijas kampaņas – runā par produktu kategoriju un kāpēc tai patērētājam ir jāpievērš uzmanība
- Produktu/produktu līniju kampaņas — reklamē konkrētus produktus
- Zīmola kampaņas – runā par pašu zīmolu/uzņēmumu, par ko tas iestājas, kāds ir tā mērķis pasaulē
- Korporatīvās kampaņas – runā par uzņēmumu kā darba devēju, svarīgu ekonomikas sastāvdaļu, padara to pievilcīgu darba devēju acīs, lobē savas intereses sabiedrībai un likumdevējam.
- Tirdzniecības vietas kampaņas – reklamē tirdzniecības vietu
- Cross promo – kampaņas, kuras organizē vairāki uzņēmi kopīgi, papildinot viens otra piedāvājumus
- Tiešās pārdošanas kampaņas – pārdod produktus tieši, aicina veikt pirkumu momentāli (līdzīgas produktu reklāmām, arī TV veikala reklāmas)
- Sociālās atbildības kampaņas – ieliek zīmolu sarunā, kas pievērš uzmanību sabiedrības drošības/labklājības jautājumiem
Protams, šāda liela mēroga kampaņa ir ļoti dārgi. Bet laikam jau var just, uz kuru pusi tas deķis tiek vilkts, ne? Jebkuru no šīm kampaņām var replicēt sociālās platformas ierakstā par niecīgu daļu no īstas kampaņas izmaksām.
Tātad, lai vieglāk saprast, cik tas īstenībā ir vienkārši, te izdomāts piemērs, kurā par produktu izmantošu koka krēslu ražotāju/pārdevēju:
- Kategorijas kampaņa – koka krēsli ir ekoloģiski atbildīgi ražots produkts, kas nerada ilgtermiņa piesārņojumu
- Produkta/produkta līnijas kampaņa – krēsls “Wilma” ir labākais mājīgiem ziemas vakariem pie kamīna un tas ļoti labi sader ar kafijas galdu “Bruno”
- Zīmola kampaņa – mēs ražojam šādus koka krāslus, lai būtu droši, ka radām un ikdienā izmantojam lietas, kuras nodrošinās labāku un tīrāku nākotni mums, mūsu bērniem un planētai
- Korporatīvas kampaņas – mēs neizmantojam videi kaitīgas izejvielas nevienā no ražošanas stadijām — radot drošāku un tīrāku vidi gan mūsu darbiniekiem, gan klientiem
- Veikala kampaņas — apmeklējiet mūsu veikalu, lai izvēlētos, kurš krēsls jums un jūsu ģimenei vislabāk
- Cross promo – pērc krēslu un tiec pie siltas segas no mūsu draugiem “Segas un sapņi” par pusi no cenas
- Tiešās pārdošanas kampaņa — iegādājies šo krēslu šodien mūsu internetveikalā un saņem 15% atlaidi
- Sociālās atbildības kampaņa – šūpošanās uz krēsliem paņem 15 dzīvības gadā – sargi savus tuvos un līmē krēslus pie grīdas
Nav nemaz tik sarežģīti, ne? Ierakstu plāns veselam mēnesim un neviena konkursa, iedvesmojoša citāta, memes vai cita veida miskastes.
NB! Šis viss nenozīmē, ka ir jākļūst garlaicīgam un jāatsakās no humora un citām patīkamām īpašībām. Jebkurš no šiem ierakstiem var būt asprātīgs, tikai jāpiešauj nedaudz asuma. Piemēram, kā tas pēdējais par krēslu līmēšanu.
Tagad tikai uz priekšu – laba satura radīšanas ceļā! 😉